Ook dat is iets waar ik als ondernemer met mijn bedrijf en aanbod zelf weleens tegenaan loop. Met nu een actueel voorbeeld van een klant die ik afgelopen jaar met Social Media heb mogen ondersteunen. Echter gaat de samenwerking nu stoppen. Iets wat ik aan de ene kant erg jammer vind maar aan de andere kant ook aan zag komen. En er dus niet van sta te kijken.
Omdat de verwachting en behoefte van deze ondernemer (mijn klant nog) toch anders is dan wat ik kan leveren. Hij gaf aan dat hij wel tevreden is met mijn aanbod en aanpak. En de samenwerking goed was. Maar het niet oplevert waar hij naar op zoek is. En daarom heeft hij ervoor gekozen om met een andere partij door te gaan. Een partij die een heel andere aanpak en aanbod hanteert dat wat ik lever.
En die aanpak is veel meer gefocust op de verkoop en de sales. Op leadgeneratie. Met nadruk op het sneller opbouwen van connecties en het sturen op leads. Om uiteindelijk door meer volume ook meer kans te maken op die lead en nieuwe klant. Deels ook geautomatiseerd, een aanpak waar ik zelf nogal huiverig voor ben. Omdat dit niet bij mij past en omdat ik het ook gevaarlijk vind. In die zin dat het ook afbreuk kan doen aan je imago. Maar dat blijft een persoonlijke keuze, ik respecteer ieders aanpak en als dit voor mijn huidige klant meer klanten op gaat leveren dan gun ik hem dat graag.
Verkoop en sales voor nieuwe klanten is natuurlijk iets wat ik natuurlijk ook belangrijk vind. Voor mijn bedrijf en voor mijn klanten. En ik daar op de meer langere termijn ook voor ga. Meer netwerken en verbinden dan direct aanbieden en verkopen. Maar dan op een meer persoonlijke manier. En niet geautomatiseerd. Dus niet op de manier die de andere partij hanteert. De vraag is dan waar je klant voor kiest en waar hij de meeste behoefte aan heeft.
Ik besef ook dat je soms buiten je comfort-zone moet begeven. Of open moet staan voor veranderingen en nieuwe manieren. Maar als dat te ver van je af staat gaat dat knellen. Of blijft het gevoel dat je jezelf anders voordoet of je iets levert waar je zelf niet achter staat. Wat uiteindelijk ook tegen je kan gaan werken. Voor jezelf maar ook voor je klant.
Herken je dit?
Ik wil hier geen namen noemen en het in detail beschrijven. Ik ben gewoon benieuwd hoe andere ondernemers hier tegenaan kijken. En hoe mijn vakgenoten dit zien.
Ik ben benieuwd naar jullie visie of ervaring.
Hartelijke groet,
Anton
#linkedin #training #coaching #trainer #coach #athoning #workshop #online #meerwaarde #wijchen #nijmegen #gelderland #zuidoostnederland #maasenwaal #werkzoekenden #ondernemers #studenten #werkgevers #werknemers #loopbaan #baan #klant #doelgroep #vacature #solliciteren #marketing #sales #werving #acquisitie #netwerken #socialmedia
0 reacties