Soms voel ik me, naast LinkedIn coach, ook een ondernemerscoach!
De afgelopen jaren heb ik zelfstandig ondernemers en managers/werknemers van bedrijven met LinkedIn begeleid en ondersteund. Zowel individueel als in groepen. En het is mij opgevallen dat het niet alleen gaat om het slim en sterk inzetten van LinkedIn. Daar huren ze mij wel voor in maar het gaat vaak veel verder š
Want er is natuurlijk een essentieel onderdeel wat hieraan voorafgaat. En dat is hoe men zich op LinkedIn gaat profileren en dit platform en netwerk optimaal gaat inzetten?
Iets waar ik zelf natuurlijk als zelfstandig ondernemer dagelijks mee te maken heb. En dat geeft bijna altijd een klik omdat ik weet wat er speelt en hoe dit aan te pakken. Ik ben daar open in en daag je ook uit. Als ondernemer denk je dit zo in te kunnen vullen maar toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn. En dan is het fijn en welkom om daar samen over te sparren. En ik je daarbij kan helpen.
Eigenlijk komt het op 2 essentiƫle zaken neer, je doelstelling en je doelgroep.
De eerst vraag is je doelstelling op en met LinkedIn. Of je strategie. Hoe wil jij LinkedIn inzetten voor jouw bedrijf? En hoe gaan we dat vormgeven met je profiel, pagina en content.
De tweede vraag is je doelgroep op LinkedIn. Bij wie wil jij in beeld komen en blijven. Denk naast je relaties en klanten dus vooral ook aan prospects en leads. En hoe gaan we daar slim en sterk netwerken.
LinkedIn is een prachtig en krachtig platform om in te zetten en kan heel veel kansen bieden. Maar naast een stuk tijd en energie zijn dus je doelstellingen en doelgroep de basis, en voorwaarde, om LinkedIn dus slim en sterk in te zetten.
Voor mij zou het misschien veel makkelijker zijn om hier niet op in te gaan. En LinkedIn met en voor de klant gewoon klakkeloos te vullen met de kopij en input die er ligt. Net doen of mijn neus bloed en gaan met die banaan.
Maar dan hou ik niet alleen de klant maar ook mezelf voor de gek. Dit past ook niet bij mijn persoon en aanpak, ik wil hierin open en eerlijk zijn. En LinkedIn echt slim en sterk inzetten op het moment dat het voor de klant wel duidelijk en helder is. En helemaal voor degenen die jou willen gaan helpen, ook de contacten op LinkedIn.
Dus dan blijven we ook even stilstaan bij je bedrijf en business. En sparren we samen over je doelstellingen en doelgroep. Proberen dat samen concreet vorm te geven en vast te leggen. Als input voor LinkedIn, voor jou persoon als jouw bedrijf. Denk aan je branding, marketing en sales.
Waarom, omdat de eerste indruk vaak doorslaggevend is? Ook op LinkedIn, tenslotte is het een realtime, actueel platform. Het is jouw eigen imago, reputatie en merk. Probeer het dan ook meteen goed te doen door precies te weten wat je wilt en zoekt. En creƫer daardoor nieuwe kansen.
Soms is het misschien beter om een pas op je plaats te maken. En LinkedIn even te parkeren en een stapje terug te doen. En daarna met LinkedIn twee stappen vooruit te zetten, niet?
Hartelijke groet,
Anton
#linkedin #netwerken #athoning
0 reacties