Ben jij ook je eigen merk?
De afgelopen jaren heb ik vaak ervaren dat het woord “merk” discussie of vraagtekens oproept. Bij merk wordt al snel gedacht aan (grote) bekende bedrijven en organisaties. Of aan influencers en hele bekende personen. Bij merk wordt ook vaak gedacht aan “brand” oftewel “branding” (Engels).
Dat is een onderwerp wat altijd stof tot nadenken geeft en mensen aan het denken zet. Bedrijven zijn vaker met hun merk bezig, bij individuele personen zie je dat veel minder. Ik gebruik in mijn aanpak en communicatie vaak de slogan “maak werk van je merk”.
Maar vooral mensen (denk aan werkzoekenden, werknemers, studenten) staan daar niet zo bij stil. Of zien dat niet op die manier. Vaak krijg ik terug dat het wat geforceerd of overdreven is. En sommigen denken meteen aan zichzelf moeten verkopen.
Wikipedia geeft de volgende definitie: Een merk is een bepaald teken (een woord, afbeelding, kleur(combinatie), vorm, tekening, letters, cijfers en andere grafische voorstellingen) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel.
Volgens van Dale (woordenboek) kun je merk ook zien als een herkenningsteken.
En op Internet kom ik ook deze definitie tegen, die spreekt mij wel aan:
Een merk heeft als doel om een product of dienst te onderscheiden een eigen karakter te geven en een reputatie te vestigen. Een merk kan een naam zijn, maar ook een vorm, tekening, afdruk, stempel, een geur, een kleur of een slagzin kan dienstdoen als merk.
Is een merk dus niet veel breder? En ben jij zelf ook niet een merk, je eigen merk dus?
Hoe kijk jij daar tegenaan?
#merk #branding #profileren #netwerken #athoning
Hartelijke groet,
Anton
0 reacties