Als je op LinkedIn inlogt kom je automatisch op je Homepagina. En daar zie je in het midden al je berichten (bijdragen/artikelen/reclame) voorbijkomen. Deze berichtenbalk wordt ook wel je tijdlijn of feed genoemd. Je kunt het niet missen, ook niet op je mobiel š
Maar de afgelopen jaren is deze tijdlijn een hot issue geworden. Een punt van discussie die vaak speelt. Ook in mijn gesprekken en bij mijn cursisten en klanten merk ik dat steeds vaker. En de laatste jaren vaak meer in negatieve dan positieve zin. En dat is erg jammer maar ook erg opvallend.
Jouw tijdlijn wordt deels bepaald door LinkedIn. Denk aan het beruchte algoritme. Dus LinkedIn ziet en weet waar jouw interesses liggen en wat jij op LinkedIn doet. Vooral bepaald door het gebruik van zoekwoorden (keywords). Dit is een feit en daar moet je rekening mee houden. En proberen daar toch slim en sterk mee om te gaan.
Jouw tijdlijn wordt ook bepaald door jouw netwerk en activiteiten. Heb jij bijvoorbeeld een connectie die mega actief is op LinkedIn en waar jij vaak op reageert dan zal die jouw tijdlijn ook blijven vullen. Dus de zeer actieve connecties op LinkedIn die veel publiceren en delen kun je vaker in jouw tijdlijn voorbij zien komen. Er zijn nog veel meer factoren die je tijdlijn vullen zoals je lidmaatschap van groepen en het volgen van bedrijven op LinkedIn. Of door de gesponsorde berichten die vanuit LinkedIn in jouw tijdlijn worden gedropt.
In ieder geval merk ik zelf dat mijn tijdlijn soms gevuld wordt met berichten die ik niet of minder interessant vind. Of die voor mij geen toegevoegde waarde hebben. Soms stoor ik mezelf ook aan sommige berichten. Herken jij dat ook?
Een ander aspect waar ik altijd op let is van wie die berichten nu eigenlijk afkomstig zijn. Is het een directe connectie (1e graad) of een ander profiel (2e/3e graad). En dan kijk ik ook even of ik die persoon eigenlijk wel ken. Of hem/haar kan herinneren. Met een groot netwerk wordt dat overigens steeds lastiger. Je kunt hier overigens zelf een beetje op sturen en je tijdlijn meer āzuiverā houden!
Daarom loop ik al langer met het idee rond om eens een onderzoekje uit te voeren. Hoe ervaren mijn netwerkcontacten en bekenden hun eigen tijdlijn. Pak op een willekeurig moment eens de eerste 20 bijdragen die je in jouw tijdlijn ziet. En dan vanuit twee oogpunten:
- Vind je de bijdrage interessant of relevant?
- Ken je de persoon (of bedrijf) van wie deze bijdrage komt?
Ik heb hiervoor een sjabloon gemaakt (1 A4) om dit als hulpmiddel te gebruiken en te vullen. Die stuur ik je dus graag toe. Ik hoop dat je mee wilt werken en even de tijd wilt nemen. Het is nog geen 10 minuten werk en zo blijf je zelf ook een keer stilstaan bij die bijdragen die jouw tijdlijn vullen. Het blijft overigens anoniem, ik gebruik geen namen!
Stuur mij een mail zodat ik je dit formulier toe kan sturen.
(info@athoning.nl)
Alvast bedankt
Groetjes,
Anton
Reacties hieronder natuurlijk welkom….
#linkedin #feed #tijdlijn #home #bijdragen #ervaring #onderzoek #athoning
0 reacties