LinkedIn is geen salesmachine! 📊

Vanuit commercieel oogpunt en als ondernemer klinkt dit misschien wat vreemd maar ik stoor mij er steeds meer aan dat LinkedIn als een salesmachine wordt gezien. Of als een leadgenerator, iets waar LinkedIn zelf ook aan meedoet met haar premium pakket Sales Navigator. Wat ik overigens een jaar heb getest en gebruikt maar weer vanaf ben gestapt. Ik had er geen goed gevoel bij en vond het te geforceerd en opdringerig.

Vooral ook door het veelvuldig of (geautomatiseerd) uitnodigen van mensen/profielen. Om maar zoveel mogelijk connecties te vergaren die dan meteen leads worden genoemd. Dat vind ik persoonlijk te ver gaan, het zijn namelijk nieuwe connecties die je moet leren kennen. En ja, uiteindelijk kan het een lead worden. Graag zelfs. Maar niet in de eerste contacten jezelf meteen aanbieden en verkopen.

Afgelopen week kreeg ik zo’n mailing van een LinkedIn expert die zich vooral op de LinkedIn sales en verkoop stort. In mijn ogen ga je dan te geforceerd jezelf opdringen aan anderen. Via bepaalde slimme bijdragen waar je gokt op veel response omdat je een bepaald lokkertje of geweldig aanbod doet. En die bijdragen gaan dan ook mijn/onze tijdlijn domineren. Daar zit ik niet op te wachten, jij?

Zo kreeg ik ook een mailing en artikel van een ander salesbedrijf wat LinkedIn omschreef als een goudmijn 💰voor verkopen. Ook door het geautomatiseerd uitnodigen maar ook door hele slimme en sterke bijdragen via AI te genereren. Die zichzelf dan verkopen en je daar klanten uit gaat halen. Ook dit vind ik vaak misleidend en te gemaakt.

Enfin, ik krijg steeds meer het gevoel dat er meer van dit soort bedrijven komen die LinkedIn als het ultieme verkoopkanaal en salesmachine zien. Als een goudmijn met gouden bergen. En ik merk dat ik mij daaraan steeds meer begin te storen want het wordt allemaal veel onpersoonlijker, geforceerder, gemaakter en opdringeriger. Ik zie het vooral als snel willen scoren.

Natuurlijk zie ik veel kansen op en met LinkedIn voor sales en verkoop. Want je treft andere mensen en bedrijven en het is een zakelijk netwerk. En je kunt er op een slimme manier ook zoeken. Om dan persoonlijk in contact te komen en in gesprek te raken. Of via mooie reacties op je persoonlijke en aansprekende bijdragen kun je zeker aan leads en klanten komen. Dat heb ik gelukkig zelf ook mogen ervaren.

Maar LinkedIn is in mijn ogen vooral netwerken en verbinden. Persoonlijk contact zoeken en maken. In gesprek komen en ook bij jezelf blijven qua soorten bijdragen die je post. Ik noem het niet voor niets altijd duursport en zie het niet als snel willen scoren. Iets wat ik overigens wel hoop bij Oranje ⚽ in Duitsland 😊

Hartelijke groet,
Anton

#linkedin #sales #leads #verkopen #netwerken #verbinden #athoning

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?