Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cleantalk-spam-protect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/antonh/domains/athoning.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Staar je op Social Media niet alleen blind op het bereik en de likes!

Staar je niet alleen blind op het bereik en de likes!

Dit is een vraag of discussie die ik al vaker heb gelezen en gevoerd. Het mikken op een gigantisch groot bereik (weergave) en aantal likes. Natuurlijk is dit interessant en kan dit veel kansen bieden.

Maar soms kan het ook geforceerd worden of wordt er op een geautomatiseerde manier op ingespeeld. Ik zie ook enkele partijen die hierop hun bedrijf en aanbod promoten. Ik zet daar soms toch ook vraagtekens bij!

Want de grote vraag is natuurlijk bij wie jij in de weergave verschijnt. Komt die weergave ook bij de juiste personen, bij de mensen die jouw voorkeur hebben. In je gewenste netwerk. Met name je doelgroep en ambassadeurs.

En van wie krijg je die like. Is dit ook een gemeende like. Of mogelijk zelfs een geautomatiseerde like, dat lees ik nu ook steeds vaker. Ook hier geldt of je doelgroep en netwerk daarbij zit.

Ik weet nog dat ik een tijdje terug een gesprek had met een vakcollega. Iemand die met een paar andere mensen als groep berichten op een bepaalde manier ging boosten. Iemand had mij getipt om eens contact op te nemen of dit iets voor mij was om mee te doen. Die persoon vond echter dat ik te weinig bereik en reactie op mijn berichten had. Dus mijn bereik was te laag en mijn likes veel te weinig. Jammer dan, dan maar niet!

Ik heb die persoon even goed bekeken en gevolgd. Zijn berichten, en die van hun boost groep, waren er mijns inziens vooral puur op gericht om snel en makkelijk veel bereik en likes te genereren. De inhoud en kwaliteit van de berichten waren in mijn ogen vaak erg kunstmatig, creatief of geforceerd opgemaakt. O.a. door het mikken op snelle reacties en het verkrijgen van bepaalde makkelijke antwoorden. Niet mijn ding dus.

Met soms vragen waarbij ik mij afvraag of die op LinkedIn thuishoren. En ja, ik durf het bijna niet te zeggen maar ook met de meer “Facebook achtige” berichten werd geprobeerd om te scoren!

En de laatste tijd kom ik dit steeds vaker tegen. Net las ik een mail van een vakcollega die ook refereerde dat het aantal likes of het bereik niet alles is. En mensen daar te veel focus op leggen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik hier ook mijn blog over wou schrijven.

Dus bepaal goed wie en wat jij wilt bereiken met je berichten. Misschien zijn die paar likes wel veel waardevoller. En krijg je mogelijk ook verkeer naar je website of reacties via je profiel, app of mail. Zaken die uit het bericht niet af te leiden zijn.

Ga vooral uit van je eigen kracht en koers. Met berichten waar jij je goed bij voelt. En die, ook met weinig likes en bereik, ook gewaardeerd worden en goed ontvangen. Het is vaak ook een kwestie van blijven posten, duursport dus.

Ik blijf ook mijn eigen koers varen. En sta natuurlijk open voor advies en leer van anderen en mijn eigen ervaringen. Maar om nu mijn berichten alleen maar op te voeren om geforceerd of kunstmatig een groot bereik te verkrijgen gaat mij te ver. Het moet bij je doelstellingen passen, je moet er ook een type voor zijn.

Hoe denk jij hierover, daar ben ik best benieuwd naar?

Groetjes,
Anton

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?