Onderwerp: De strijd om het Bereik en de Likes op LinkedIn is gaande.
Een hele tijd terug had je op LinkedIn de opkomst van de LION’s en de daarbij behorende discussies en meningen. Er leken toen wel twee stromingen te ontstaan, de fervente voorstanders en felle tegenstanders van een LION. Dat leverde veel interessante content en interactie op, ik gebruik deze ontwikkeling nog weleens als voorbeeld in mijn trainingen.
En nu heb ik zo’n gevoel dat er weer twee stromingen ontstaan. Of in ieder geval vind ik het steeds dominanter en opvallender terugkomen in de berichten op LinkedIn. En ook in de nieuwsmailings die ik ontvang wordt er steeds vaker aan gerefereerd. Vaak de meer commerciële ingestoken e-mailingen. Bijna elke dag ontvang ik er wel eentje. En op LinkedIn wordt mijn tijdlijn steeds meer gevuld met dit soort berichten, zojuist kwam ik er weer twee tegen. Ook komt dit onderwerp steeds vaker terug in gesprekken met bekenden en netwerkcontacten. Enkele vakgenoten hebben dit inmiddels ook al aangekaart of iets over geschreven
Voor mij dus een interessant item om er eens een blogartikel over te maken. Vooral omdat ik benieuwd ben hoe mijn netwerkcontacten dit ervaren en zien!
De strijd om de likes en het bereik, met concrete voorbeelden van berichten en mailingen zoals:
> “Stel je eens voor… Een druk op de knop EN BAM! 100.000 LinkedIn Views..”
> “Om de afgelopen jaren miljoenen views op LinkedIn te genereren”
> “Honderden likes en duizenden bereik met deze speciale bijdrage”
> “Reageer onder dit bericht met bijv. “JA” en ik stuur het je toe”
Etc. etc. etc. More Likes, More Views….
Ik ga er geen waardeoordeel over vellen en laat iedereen in zijn waarde. Maar ik heb en zet er wel vraagtekens bij. Want los van het feit of dit je primaire doelstelling is (mega veel likes en bereik) is mijn ervaring dat dit niet zo makkelijk is als het lijkt. Sterker nog, het is gewoon keihard werken en volhouden om je netwerk flink uit te breiden. Want een groot divers netwerk geeft meer kans op een groot bereik en op meer likes. Even los van de discussie tussen kwaliteit vs. kwantiteit van je netwerk!
En het is nog harder werken om uiteindelijk dat soort berichten te maken die ook door je netwerk en doelgroep goed worden ontvangen. Berichten die relevant, aantrekkelijk of actueel zijn. Berichten die men graag wil lezen en delen. Waar interactie op gaat plaatsvinden. Ook dat blijft een pittige uitdaging en gaat niet vanzelf. Het is vooral een kwestie van uitproberen, variëren en volhouden.
Dus elke keer als ik dit soort kreten, zinnen en slogans tegenkom fronsen mijn wenkbrauwen. Ik blijf het wel erg interessant vinden, het triggert me elke keer wel om te lezen. En om eerlijk te zijn vind ik het soms ook wel erg knap als je zoveel bereik en likes kunt bewerkstelligen. Maar is het dan niet vaak ook een kwestie van liken om het liken en delen om het delen om zoveel mogelijk volume te realiseren? Nog even los van of de inhoud van die berichten wel aanspreken of je daar wel achter staat?
Een speciale aanpak die momenteel ook op LinkedIn ook in opkomst lijkt is het zgn. influencer concept. LinkedIn profielen met (mega) veel connecties die elkaar helpen om elkaars berichten te delen. Dat lijkt wel een soort nieuwe moderne sneeuwbal aan het worden, ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiervan moet denken.
Ik ben iemand die ook graag anderen helpt en mensen wil verbinden. Maar ik vraag me af of dit de manier is en soms zelfs of dit soort mensen en berichten wel bij mij passen. Daar moet ik natuurlijk zelf keuzes in maken, niet?
Nogmaals, ik zet er mijn vraagtekens bij en het is niet direct mijn doelstelling, strategie of stijl. Maar het triggert me wel en ik zie het elke dag wel weer een keer voorbijkomen. En het blijft toch elke keer weer interessant om te zien wat zo’n bericht teweeg brengt. Soms gaat het namelijk erg hard qua likes en commentaren. Toch ook wel weer welkom, niet?
Vandaag weer een paar keer, vandaar dit blogartikel.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, daar ben ik best benieuwd naar?
Als je LinkedIn slim en sterk inzet, creëer je kansen!
Hartelijke groet,
Anton
Klik hier voor mijn andere blogartikelen…
0 reacties