Soms voel ik me meer een loopbaancoach dan een LinkedIn coach!
De afgelopen jaren heb ik werknemers en werkzoekenden met LinkedIn begeleid en ondersteund. Zowel individueel als in groepen. En het is mij opgevallen dat het niet alleen gaat om het slim en sterk inzetten van LinkedIn.
Want er is natuurlijk een essentieel onderdeel wat hieraan voorafgaat. En dat is hoe men zich op LinkedIn gaat profileren en dit netwerk optimaal gaat inzetten?
En dan merk ik dat dit bij werkzoekenden niet altijd even duidelijk of helder is. Denk hierbij aan vragen als in welke functie wil ik mij profileren? En in welke branche of vakgebied? Wat neem ik mee bij ervaring en opleiding? En welke competenties en vaardigheden zijn slim om in mijn profiel mee te nemen?
Daarnaast spelen nog vragen als bij welke organisaties en bij welke personen wil ik graag in beeld komen (doelgroep)? Natuurlijk ook afhankelijk of je op dat moment op zoek bent naar iets anders of een nieuwe uitdaging. Of misschien in een later stadium als je nu nog werknemer bent.
Voor mij zijn dit zaken die eerst zoveel mogelijk duidelijkheid moeten krijgen. Want als het eenmaal op LinkedIn staat kom je hier dus ook mee in beeld in jouw netwerk en daarbuiten. Mensen krijgen een bepaald beeld van je, je vestigt een bepaald imago. En dat is waar ze jou in zien en herkennen. Wil jij dat die netwerkcontacten jou gaan helpen dan moeten ze wel weten wat je precies zoek en wilt. En wat je te bieden hebt, niet?
Daarom mijn titel boven dit artikel. Dat is iets wat ik ook met de klant of cursist bespreek. Om LinkedIn zo slim en sterk mogelijk in te zetten wil ik dit ook zo helder en krachtig mogelijk hebben. Overigens vind ik dit geen probleem of hindernis. Ik denk graag met mensen mee en weet inmiddels uit eigen ervaring hoe dit is. En als je inmiddels al veel van deze situaties en voorbeelden hebt meegemaakt weet je ook hoe mee te denken. En daar samen over te sparren. Iets wat altijd erg gewaardeerd en op prijs wordt gesteld.
Voor mij zou het misschien veel makkelijker zijn om hier niet op in te gaan. En LinkedIn met en voor de klant gewoon klakkeloos te vullen met de huidige blauwdruk en cv. Net doen of mijn neus bloed en gaan met die banaan.
Maar dan hou ik niet alleen de klant maar ook mezelf voor de gek. Dit past ook niet bij mijn persoon en aanpak, ik wil hierin open en eerlijk zijn. En LinkedIn echt slim en sterk inzetten op het moment dat het voor de klant wel duidelijk en helder is. En helemaal voor degenen die haar willen gaan helpen, ook de contacten op LinkedIn.
Een actueel voorbeeld:
Onlangs hielp ik een dame met LinkedIn. Zij had een loopbaanbegeleiding gehad en mij al aangegeven wat ze precies zocht en wilt. Ook haar CV daar al op aangepast. En op het moment dat we dit praktisch op LinkedIn willen gaan vullen kwamen daar toch veel vragen en ging ze twijfelen. Want uiteindelijk bleek dat ze ook andere branches/bedrijfstakken interessant vond. En vooral bepaalde functies die niet in haar blauwdruk stonden maar die haar heel erg aanspraken en herkenbaar waren. Zelfs haar voorkeur kregen!
Natuurlijk konden we dit parkeren en LinkedIn gewoon vormgeven, vullen en inzetten zoals uit haar blauwdruk. Maar is dit slim, gaat dit niet knellen omdat ze toch nog andere voorkeuren heeft en kansen ziet. Hier ontstond een klein dilemma, terug naar de tekentafel of toch doorzetten! En dan later een keer herzien of aanpassen. Mijn voorkeur heeft de eerste optie, terug naar de tekentafel. En dat was ook haar keuze overigens!
Waarom, omdat de eerste indruk doorslaggevend is? Ook op LinkedIn, tenslotte is het een realtime, actueel platform. Het is jouw eigen imago, reputatie en merk. Probeer het dan ook meteen goed te doen door precies te weten wat je wilt en zoekt. In functietitels en bedrijfstak. Met de daarbij passende ervaring, opleiding, competenties en vaardigheden. En ja, ik weet dat dit niet altijd even makkelijk is. Ook dat heb ik ervaren en zie ik terug.
Soms is het misschien beter om een pas op je plaats te maken. En LinkedIn even te parkeren en een stapje terug te doen. En daarna met LinkedIn twee stappen vooruit te zetten, niet?
Hartelijke groet,
Anton
#linkedin #netwerken #athoning
0 reacties