Netwerken op LinkedIn, als mens of als robot?
Afgelopen tijd zie ik veel berichten en artikelen voorbijkomen over het automatisch laten fabriceren en genereren van berichten. Dus een tool of robot/machine die voor jou de teksten bedenkt en daar berichten van maakt. En dat kan ook nog op basis van input die jij dan zelf verstrekt of de robot mee kan voeden.
Ik heb wat voorbeelden gezien en wordt hier niet vrolijk en enthousiast van. Het zag er kunstmatig, onpersoonlijk of zwaar overdreven uit. Wellicht kan het allemaal beter en persoonlijker. En gezien al technische en digitale ontwikkelingen (AI, Chatgpt etc.) snap ik ook wel dat je dit niet tegen kan en gaat houden.
Wellicht dat er ook nog een geautomatiseerde en digitale tool en robot komt om ook te reageren op die bovenstaande bijdragen. Dan kunnen we ook de discussies en interactie uitbesteden en hoef je ook hier als mens en persoon bijna niet meer naar om te kijken.
Ook is het al langer gangbaar en mogelijk om op LinkedIn profielen automatisch uit te nodigen en te connecten (via marketing automation en leadgeneratie tools). Dat speelt al langer en ook hier neemt een tool jouw werk grotendeels uit handen. Dus ook hier wordt het menselijk en persoonlijk aspect veel minder. En verdwijnt dus ook de persoonlijke insteek en aanpak. Eigenlijk doe je dus veel minder moeite om ook echt zelf te netwerken en verbinden.
Als je dit zo dan bekijkt dan zal het misschien niet langer meer duren voordat een tool of robot ook jouw profiel en bedrijfspagina gaat opzetten en inrichten, niet?
Ik besef dat ik het hier wat overdreven schets maar volgens mij zit er wel een bepaalde lijn en misschien ontwikkeling in. Misschien wordt LinkedIn (of andere online platforms) dan helemaal voor jou en ons uit handen genomen door tools en robots. Waarbij je dan achterover kunt leunen en het allemaal via een mooi digitaal dashboard kunt gaan monitoren en sturen.
Een ontwikkeling waar ik natuurlijk grote vraagtekens bij zet maar misschien ben ik nog wel ouderwets of van de oude stempel! Maar dit lijkt mij dan geen sociaal platform meer waar echte mensen met echte mensen op een persoonlijke manier verbinden, niet?
De vraag die bij mij opkomt is dan of ik al moet gaan nadenken over het aanbieden van een ander product/dienst voor mijn bedrijf want persoonlijke support en het begeleiden van mensen en bedrijven op LinkedIn is dan verleden tijd. En dat is niet de business en aanpak waar ik voor sta of ben☹
Hoe zie jij deze ontwikkeling en wat vind jij ervan? Ik ben erg benieuwd.
Hartelijke groet, Anton.
#netwerken #verbinden #automatiseren #robot #mens #interactie #linkedin #athoning
0 reacties