Onderwerp: Spreekt jouw LinkedIn profielfoto bezoekers ook aan?
Wees geen eenheidsworst en pak je kans met je LinkedIn profiel foto !
Boven je naam en headline (kopregel) is je profielfoto het andere opvallende onderdeel waar je direct een eerste zakelijke indruk maakt. Volgens diverse onderzoeken wordt aangegeven dat deze zelfs als eerste op je profiel bekeken wordt. Vaak in een “split second”.
De afgelopen jaren heb ik hierover veel gelezen en gezien en ook met diverse fotografen uit mijn netwerk hierover gesproken. De algemene opvatting en advies is om je profielfoto niet zelf te maken maar door een professionele fotograaf.
Ik ben de laatste jaren veel profielen tegengekomen met een slechte, onduidelijke of aparte foto. Hoewel dat natuurlijk ook erg persoonlijk is!
En zelfs ook profielen zonder profielfoto. Dat laatste kan echt niet meer, zonder profielfoto wordt je maar liefst 20x minder vaak bekeken. En terecht, LinkedIn staat voor een professioneel zakelijk netwerk waarbij openheid en serieus handelen een must is.
In mijn LinkedIn training en coaching laat ik altijd een slide zien met een grote diversiteit aan profielfoto’s die ik zelf ben tegengekomen en heb verzameld. En mijn deelnemers schrikken vaak als zij zien wat voor soort profielfoto’s gebruikt worden (in negatieve zin dan). Maar tevens ook blij verrast zijn dat er enkele zeer goede en originele profielfoto’s bij zitten. En waar zij zelf nieuwe ideeën opdoen.
Met je profielfoto laat je direct een eerste indruk achter en beïnvloed je dus ook de mening van de bezoeker. De tips die ik ben tegengekomen en heb verzameld geef ik je hierbij graag door:
- Let op de achtergrond van je profielfoto, zorg voor een duidelijk contrast.
- Zorg dat je gezicht goed herkenbaar is.
- Draag in principe geen zonnebril of hoofddeksel (pet/hoed/hoofddoek e.d.). Of dit moet echt bij je imago en vak passen.
- Maak geen gebruik van je logo of andere merk identificatie (bijv. bedrijfsauto) i.p.v. je gezicht.
- Let op je pose en bij voorkeur is een glimlach aan te raden.
- Let op de afstand waarmee de foto wordt gemaakt (ik lees vaak zo rond de 2 meter).
- Straal vertrouwen uit en wees uitnodigend.
- Schiet de foto met goed materiaal, bij voorkeur door een professionele fotograaf.
Pak hier ook je kans om meteen positief op te vallen. Om direct een sterke online indruk te maken. En dus geen grijze muis te willen zijn.
Als je LinkedIn slim en sterk inzet, creëer je kansen!
Hartelijke groet,
Anton
Klik hier voor mijn overige LinkedIn tips.
Klik hier voor mijn bedrijfspagina van atHoning.
0 reacties